"DULU anak sulung saya, Zar Amsyar, 10, gagal menyelesaikan soalan
mudah terutama subjek Matematik. Saya mula sedar sejak usianya mencecah
tujuh tahun. Lantas saya dan isteri mencari maklumat berkaitan untuk
mengatasi masalahnya.
“Malah, Zar Amsyar juga sering mendapat nombor corot dalam
kelasnya. Kemudian baru kami menyedari dia menghadapi masalah
disleksia,” itu luahan pertama seorang bapa, Ahmad Nazaruddin Abd Razak,
43, ketika bercerita mengenai masalah disleksia membabitkan
kanak-kanak.
Ahmad Nazaruddin, tidak lekas putus asa, cuba cari jalan penyelesaian
dengan menghantarnya ke pusat bimbingan dan amalan itu berterusan hingga
sekarang iaitu sekurang-kurangnya memperuntukkan empat jam seminggu
untuk mengulangkaji pelajaran khususnya Matematik.
Ternyata usaha itu tidak sia-sia, kini anak kesayangannya
itu berjaya memperoleh nombor sembilan daripada 40 murid di dalam
kelasnya.
“Alhamdulillah, sehingga kini prestasi anak saya semakin
membanggakan dan dia juga menunjukkan semangat yang tinggi untuk
berjaya. Mata pelajaran Matematik dan Bahasa Melayu juga sudah
menunjukkan peningkatan yang positif.
“Lebih membanggakan saya, dia mempunyai satu kepakaran menakjubkan
iaitu boleh mengenal pasti model kereta termasuk enjin yang digunakan
sama ada dalam negara mahupun luar negara. Dia pantas mengenali setiap
jenis kereta menerusi majalah yang dibacanya,” katanya yang sering
membelikan anaknya majalah berdasarkan minatnya itu.
Berhadapan masalah sama, Rokayah Maton, 36, pula, beliau mengakui
akibat kurang pengetahuan mengenai masalah disleksia menyebabkan
terlewat mengenal pasti masalah yang dihadapi anak tunggalnya, Nur
Fatihah Abd Khalid, 11.
Katanya, ketika di Tahun Satu, guru kelasnya ada memberitahu
mengenai masalah anaknya iaitu tidak dapat duduk setempat dan memberi
tumpuan di dalam kelas, malah dia sering memperoleh markah rendah.
“Apabila dia masuk Darjah Tiga pula, kami sekeluarga berpindah
dan masalah yang dihadapinya tetap sama. Paling lama dia boleh beri
tumpuan selama 10 minit saja di dalam kelas sehinggakan saya mengesyaki
dia seorang kanak-kanak hyper-aktif.
“Disebabkan masalah ini berlarutan, saya berjumpa dengan pakar
kanak-kanak dan doktor mengesahkan dia menghadapi masalah disleksia.
Lalu saya terus menghantar dia ke kelas bimbingan selama tiga bulan
bermula awal Julai lalu,” katanya yang membayar sebanyak RM450 sebulan.
Bagi Yusliza Md Yusof, 35, pula selepas menghantar anaknya, Mohd
Firdaus Kamarudian, 8, ke kelas bimbingan disleksia, menampakkan
perkembangan yang positif, sekarang sudah boleh membaca buku cerita
pendek, menyelesaikan masalah Matematik, mempunyai keyakinan yang tinggi
berbanding jika dibiarkan belajar di sekolah saja.
“Dia juga mempunyai sifat kreatif iaitu suka melukis dan boleh
menghasilkan apa yang disukainya menerusi kotak tisu,” katanya.
Hakikatnya, tiga kisah mengenai anak disleksia itu, ini seharusnya
dijadikan panduan dan teladan kepada ibu bapa lain supaya tidak bimbang
jika mereka berhadapan dengan anak yang lembap.
Memang ada sesetengah kanak-kanak yang gagal menonjol dalam bidang
akademik atau sering mendapat keputusan kurang memberangsangkan
bukanlah disebabkan sikap malas untuk mengulangkaji atau sememangnya
dilahirkan tidak pandai.
Memiliki kepandaian secara semula jadi adalah satu anugerah yang
tidak ternilai, namun bagi yang kurang pandai dalam akademik, memerlukan
usaha berlipat ganda supaya mempunyai taraf yang sama dengan murid yang
lain.
Namun, ibu bapa perlu lebih memahami situasi mengapa anak mereka
begitu, meskipun sudah berusia tujuh tahun namun tidak mampu bertutur
dengan fasih, menulis dengan baik dan memberikan fokus kepada apa yang
diajar guru.
Selain itu, sikap mereka yang sering bosan dan mengelak untuk
mengulangkaji mata pelajaran juga perlu diberi perhatian kerana ia
mungkin petanda anak itu menghadapi masalah pembelajaran iaitu
disleksia.
Disleksia bukannya satu penyakit ataupun kecacatan, tetapi ia
gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami kanak-kanak. Ia
merujuk kepada mereka yang menghadapi masalah membaca dan menulis
walaupun mempunyai daya pemikiran yang normal.
Masalah ini dapat dikesan menerusi beberapa ujian dilakukan di
bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Ia boleh
dirawat tetapi tidak boleh diubati dan lazimnya akan diberi rawatan
secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan
sosial.
Ramai kalangan selebriti terkenal dunia mencipta nama dalam bidang
masing-masing, asalnya adalah penghidap disleksia, contohnya, Albert
Einstein, Richard Branson, Walt Disney, Tom Cruise, Whoopi Goldberg,
John Lenon, Lee Kuan Yew dan Leornado da Vinci.
Presiden Persatuan Disleksia Malaysia (PDM), Sariah Amirin, beliau
berkata, hampir 600,000 kanak-kanak di seluruh negara dikenal pasti
menghadapi masalah ini hingga mengakibatkan mereka keciciran dalam
pembelajaran.
Katanya, daripada jumlah itu, hanya 800 keluarga saja yang
mengambil inisiatif berdaftar dengan PDM kerana mereka memerlukan
maklumat lebih tepat cara menangani anak Disleksia ini.
“Kebanyakan ibu bapa yang memiliki anak istimewa ini kurang
mengetahui saluran tepat dan pengetahuan untuk membantu anak mereka
keluar daripada kepompong masalah ini.
“Namun ada juga segelintir daripada ibu bapa yang tahu masalah
dihadapi anak mereka, tapi cara didikan yang diberikan tidak mengikut
kaedah disarankan PDM,” katanya ketika ditemui pada Seminar Membantu Ibu
Bapa Menangani Anak Disleksia, baru-baru ini.
Katanya, mana-mana ibu bapa yang mempunyai anak disleksia ini,
mereka disarankan berjumpa pakar kanak-kanak dan seterusnya datang ke
mana-mana pusat disleksia di seluruh negara dan mengambil kelas
pendidikan yang bersesuaian dengan tahap mereka.
Sebanyak lapan pusat pendidikan disleksia di seluruh negara
antaranya di Ipoh, Taiping, Kuantan, Ampang, Titiwangsa, Langkawi dan
Pulau Pinang.
No comments:
Post a Comment